Thursday, July 19, 2012

Government: Please rebranding your clinic # 1

Tak pernah ke mana-mana klinik kerajaan dan tak pernah masuk hospital kerajaan selama ni.Sebab company tanggung kos perubatan walaupun tak banyak mana, tapi cukuplah bila time-time emergency.Lately ni agak rajin berkunjung ke Klinik kesihatan (semenjak aku gatal tangan sangat buat Buku Merah). Jadi bertukar-tukar dari Klinik Kesihatan Shah Alam ke Klinik Kesihatan Serendah.Bertukar sekejap ke Serendah sebab dekat dengan office dan aku nak save kan cuti aku.If I go to Sek 7 punya clinic confirm kena ambil Annual Leave. Not so much different between the clinic.I'll tell later experience di Serendah pulak.

But now I'm going to tell that please la goverment.Please rebranding the image of government clinic/hospital. I'm not talking about both clinic ini sahaja.Mana-mana klinik kesihatan yang lain pun sama sahaja ya.
First of all the toilet.Purgh jangan cerita.The toilet yang tak function dengan sempurna which is tak boleh nak flush, even toilet bowl also don't have alas dia!!Adoi yai macam mana nak duduk? Serius geli geleman everytime nak masuk toilet dia untuk ambil urin test. Please lah, tolong repair the toilet bowl, make sure boleh flush dan comfortable to seat.Please also provide with tissue paper as well as liquid cleanser.Lepas keluar dari toilet cuci tangan pakai air jer, mana sabun? So bakteria-bakteria melekatlah dekat tangan kan?
Nama pun Klinik Kesihatan tapi condition toilet tak menepati terma-terma gaya hidup yang sihat pun?
Sepatutnya tandaslah yang WAJIB di berikan keutamaan dalam penjagaan kesihatan.Berkongsi tandas dengan macam-macam umat boleh juga contribute kepada jangkitan kuman dan sebagainya.Macam ini ke pendekatan pihak yang berkuatkuasa ke atas isu ini?
Cuba pihak atasan turun padang tengok condition sebenar, janganlah duduk-duduk dekat office je.Have a look and propose to change. Kalau tak ada idea how to change dapatkan khidmat consultant ke (ni yang rasa nak buat busines consultation ni) ataupun benchmark negara-negara lain yang sangat mantop kebersihan tandas mereka.
Teringat masa pergi Jepun hari tu, di sediakan satu liner yang boleh flush to cover the toilet bowl. Maksudnya bila kita nak duduk dekat toilet tu, kita akan alaskan satu paper ni dan boleh melepaskan hajat secara selesa tanpa rasa geli geleman. Then, paper tu kita boleh buang or even flush tau.
And one more untuk public toilet ni, kenalah guna toilet yang ada bidet tu, tak payah pakai getah2 paip ni, sebab air akan melimpah ruah dekat lantai toilet.Hadoi, benda kecik macam ni pun tak boleh fikir ke?
How am I going to evoke this issues to the top management? Patutkah aku menulis dekat dada-dada akhbar? Adakah mereka akan ambil tindakan?

p/s: Tak pasal-pasal buat entry toilet pulak..Grgrgr

2 comments:

@tune® said...

HAIH...
aku tataulah mana duit income tax kite tu...

sibuk dok bagi sana sini..facilities?

harammmmmm

sheequeenzz said...

tau xper..ni nanti kononnya nak anjurkan sukan komanwel..hah mengalir lagik duit kepda benda2 yg x penting