Friday, August 31, 2012

Masanya hampir tiba - Petua mudahkan bersalin?

Sorry sebab entry lately ni tak habis-habis cerita baby-pantang-bersalin..bla bla bla..Rilekslah kan. Now dah 38 weeks.Countdown. Ngeri Cuak semua ada.
Macam-macam petua yang di beri oleh sumber-sumber untuk mudahkan bersalin. Ada few inisiatif-inisiatif yang aku akan cuba.Selebihnya tawakal pada Allah, semoga di permudahkan.
1. Minum air selusuh.

Air selusuh or minyak selusuh memang ada pakai masa nak bersalin Zafran dulu. MIL yang bawakkan.Sapu pada perut dan minum time dah nak dekat rasa sakit. Kali ni aku beli dari kelompok Tanamera Postnatal Set, apply dekat bahagian bawah dan nanti minum masa dah dekat bersalin.beli dari kawan ku Ummi Khalsum yang tak guna minyak ni sebab dia c-zer.Mula-mula ingatkan botolnya kecik je, jadi masa husband Ummang hantar ku hulurkan RM 35, purgh sekali besar pulak, tak padan plak dengan duit yang ku bagi.Jadi gantinya dengan buah tangan ya, mang.Mintak halal terlebih terkurang.

2. Minum air Bunga Fatimah
Sama juga khasiatnya, rendam bunga ni dan minum bila dah nak sakit.Wah banyaknya nak kena minum.Takper, janji usaha.Bunga ni tak mudah nak dapat,aku pesan pada kawan yang maknya pergi menunaikan umrah baru-baru ni.

3. Amalkan baca Surah Maryam

Yang ni kebanyakkan orang pun tahu kan? Start saja masuk minggu ke-30, aku dah mula amalkan surah ini.Moga-moga di permudahkan.

4. Amalan doa-doa mustajab
Aku siap beli buku ni.Kecil dan mudah di bawa dalam beg bila nak ke hospital nanti. Sambil-sambil tahan sakit bolehlah baca-baca sikit.

5. Makan sayur bendi

Ini petua orang zaman dulu-dulu.Tak tau apa kaitannya dengan kelahiran.Mungkin banyak lendir-lendir kot.Tapi aku memang suka sayur ni,so aku memang aktif membedal sayur ni especially bila dah dekat-dekat ni.

Banyak lagi sebenarnya petua-petua, tapi yang kat atas ni antara yang di amalkan untuk memudahkan kelahiran.Doa-doa semuanya berjalan lancar.Really hope dapat bersalin secara normal.InsyaAllah.


2 comments:

nozie rosli said...

At the end..rezki ko tertulis c-zer beb...inasyaAllah...ada rahmat semua berlaku...

ambrynaa said...

Bendi tu 1st time dengar.