Thursday, June 27, 2013

Suka telan-telan

Adrian dah 9 bulan, masih belum tumbuh gigi lagi tapi sifat memasukkan benda dalam mulutnya memang menjadi-jadi.Suka gigit kertas, plastic, handphone, remote TV.
Mengikut apa yang aku baca memang at this stage budak-budak memang suka masukkan benda dalam mulut.

Bayi anda sedang mengikut naluri semulajadi beliau untuk meneroka, dan ini bermakna menggunakan mulut serta matanya, telinga dan tangan. Penerokaan mulut adalah peringkat utama pembangunan. Bayi ingin tahu tentang rasa dan tekstur objek yang berbeza. “Mouthing bermula sebaik sahaja bayi mendapat beberapa kawalan tangan dan merupakan sebahagian daripada perkembangan normal:, kata seorang pakar kanak-kanak di Columbus Ohio. “Malah, sebelum mereka mendapatkan gigi, bayi berasa puas dengan menghisap, dan meneroka dunia dengan mulut mereka membantu mereka mengalami persekitaran mereka.

Keinginan untuk meletakkan benda-benda dalam mulut bayi boleh menjadi tanda bahawa bayi akan tumbuh gigi. Secara umum kebanykan bayi mendapatkan gigi pertama mereka kadang-kadang sekitar 7 bulan. Bagi sesetengah, ia berlaku lebih awal dan ada juga yang tidak tumbuh gigi walaupun hamper mencecah umur 1 tahun.

Jadi mungkin disebabkan itu Adrian suka masukkan barang dalam mulut.Walaupun dah beli teether, tapi tak di layannya.Remote TV jugak yang menarik hati.Hum

No comments: