Monday, September 24, 2012

Bersalin secara normal atau pembedahan?

Aku antara insan yang terpilih untuk merasai sendiri pengalaman bersalin secara normal dan jugak bersalin c-zer. ada sesetengah yang prefer bersalin normal sebab itu ini..ada juga yang prefer bersalin c-zer sebab itu ini...sebenarnya ada pros and cons untuk kedua-dua condition di atas pada pendapat akulah.

Bersalin normal waktu anak yang sulong,merasai sendiri pengalaman susahnya dan sakitnya sebelum dan ketika nak melahirkan. Tapi bila anak dah keluar dari perut semua perasaan sakit tu hilang.Penjagaan ketika berpantang pulak, tak begitu susah sebab jahitan episiotomi (eh betul ke eja ni) senang cerita, jahitan dekat bawah tu sikit jer, jadik tak begitu renyah.Cuma yang jadik masalahnya ialah bahagian bawah tu nak kene protection yang lebih sebab bercampur dengan darah nifas.Satu lagi yang jadik masalah ialah kena jalan slow and kemut-kemut macam dalam cerita Oshin tue.

Kali ni merasa pula bersalin secara c-zer.Masa bersalin tak rasa apa pun,yalah dah bius kan,tapi bila saat ubat bius mula nyah dari badan prang kata mula rasa sedikit sakitnya.Tapi secara jujurnya aku tak rasa sangat coz doc bagi ubat tahan sakit. Yang sakitnya ialah bila tiub air kencing dah di tanggalkan dan kita di wajibkan berjalan. Kena berjalan sebab untuk elakkan darah beku.Saat kaki memijak lantai, purgh....bisanya..nak gerak kaki pun rasa tak terdaya, dapat seret jerk.
Sampai ke tandas nurse suruh buang air kecil,masa ni cakap dengan en suami "lepas ni tak mau dah bersalin lagi, cukuplah ni last"..huhu
Siryes itulah saat paling susah sekali.Dekat hospital selama 4 hari 3 malam, membantu pulihkan sedikit badan sebab baby nurse yang jaga.Dapatlah rileks lebih sikit kalau tidak sure kalut dengan diri sendiri, dengan baby lagik.Uhuks. Lebih kurang seminggu juga terpaksa bergantung pada bantuan orang untuk bangun ke tandas, untuk baring dan sebagainya. Nak tuka p*d pun hubby kena buatkan.Uhuks.Thank you so much to hubby yang memang cekal menjaga especially masa awal-awal operate.
Balik ke rumah, dalam dua minggu lepas operate dah agak sihat sedikit, meaning tak perlulah bergantung harap sangat pada orang untuk turun or bangun dari katil.Alhamdulillah.Sebab operate dekat 10 hari jugak tak mandi,cuma lap-lap badan.
Ada jugak yang suruh mandi dan tutup tempat luka dengan plastik, tapi aku tak berani nak ingkar.Mana tau tetiba sebab aku mandi jer ada plak jangkitan ka kuman ka dekat tempat jahitan tu.Aku jugak yang susah nanti.

Honestly mana-mana pun sakit.Secara normal pun sakit , operate pun sakit. Cuma sakitnya ialah sebelum-semasa-atau selepas. Bukan mudah untuk melahirkan seorang anak rupanya:) Tapi kesakitan itu memang hilang bila tengok muka baby yang sejuk mata memandang.

3 comments:

ambrynaa said...

Sebenarnya akak teringin jugak nak rasa kena potong nih..kikikiki

@tune® said...

pergh....
aku harap aku dapat bersalin noral kali..xsanggup baca cerita² ko itu...

ngeriiiiiiiiiii

sheequeenzz said...

kak ina.hari tu ada terpikir jugak.betul ke senang kuar kut tingkap.mmgler senang,senang x yah guna tenaga.
tune,doalah bnyk2.aku pun rs dah habih usaha dah,beli bunga fatimah nk bg bukak,tak terbukak pun,minum itu ini tp x jln,dah di takdirkan?