Thursday, September 27, 2012

Confinement Lady

Wokeh, walaupun anda bersalin secara belah aka czer anda tidak semestinya melupakan sessi urut mengurut dan beberapa lagi petua traditional tau. Untuk yang bersalin secara czer, lainlah cara urutannya.Macam aku mengurut selepas doctor benarkan mandi.Uhuks dekat 10 hari jugak tu.Maknanya hari ke-11 baru start mengurut.Ada jugak yang start awal, tapi aku ni ikut sket cakap doc.Ambil satu package dari seorang tukang urut bersalin yang aku panggil Cik Ros.Apa services yang provided by Cik Ros?

1.Scrub ataupun lulur.
Hari pertama, dia datang dia akan scrub satu badan (purgh tertanggal daki 10 hari weh). Lepas scrub akan mandi air herba penuh dengan daun-daun yang di rebus.Wah segarnya badan.
2. Bertangas
Lepas mandi herba, Cik Ros akan buat bertangas tapi modern style tau.Maknanya don't expect ada sauna-sauna style.Dia guna infrared ok.Talakan lampu infrared tu ke bahagian Miss V untuk merangsang keluar darah nifas dan melancarkan perjalanan darah (eh ye ke fakta ku ini?).Rasa hangat dari sinaran lampu infrared tu okeh.

3. Bertungku
Sambil lampu sinaran infrared tu di halakan pada kita, Cik Ros akan tuamkan badan atau bertungku dengan batu sungai. Sedapkan tuam badan.Hangat je rasa.

4. Berurut
Ini acara wajibkan, berurut.Kalau bersalin c-zer Cik Ros tak usik langsung bahagian jahit tu. Dia akan urut bahagian badan yang lain. Aku tak pasti sebab c-zer atau dia memang urut macam tu, maksud aku dia urut takdelah meninggalkan kesan sakit pada badan-badan kita. Ada sesetengah tu, mengurut sampai sakit-sakit badan.Tapi Cik Ros ni urut takdelah aku rasa sakit badan.

5. Param, pilis, tapel, bengkung
lepas urut dia akan sapukan param pada badan, letak tapel dekat perut dan pakaikan bengkung. Dalam services Cik Ros ni, dia memang akan provide sekali bengkung untuk customer dia. Tak payahlah susah-susah nak carik bengkung pulak kan? Dia dah siap bawak.Senang.

Cik Ros juga akan mandikan bayi, tapi since MIL ada dekat rumah, dia dah siapkan mandi baby.So Cik Ros tak buat.

6.Penyediaan Makanan
Selepas siap ibu dan anak, Cik Ros akan prepare makanan untuk ibu.Tuan rumah siapkan je apa makanan yang anda nak Cik Ros masak. Cik Ros masak memang sedap, tapi yang paling aku suka sekali ialah Daging Masak Hitam. Masa dia datang takde daging dekat rumah, aku kirim mintak dia tolong belikan.Cik Ros pun tolong jugak belikan ikan haruan masa second day dia datang rumah.Siryes dia tak berkira.A week after mengurut pun aku order jugak Daging Masak Hitam dia.Purgh memang sedap,sehingga tak terasa dalam pantang.

Berapa harga atau bayaran yang di tetapkan?
Untuk 3 days: RM 500
         7 days: RM 1150
        14 days: RM 2300

Aku ambik 3 days je, maklumlah dah pokai bayar bil hospital.For me ok jugak rate tu sebab include sekali dengan transportation dia kan.
Cik Ros ni merupakan ex-nurse dekat Hospital Pantai, so sambil-sambil dia mengurut dia bukan setakat bercerita dari segi ilmu perbidanan jer, tapi jugak sharing a good information especially pengetahuan dia masa dia jadi nurse dulu. Untuk pengetahuan you all, dia bersalin kelima-lima anaknya secara c-zer okey.Memang gagah.Gulp!!!

Untuk yang teringin nak dapatkan khidmat daripada Makcik Ros boleh contact dia
Tel: 012-243 7054 ataupun dari FB ros.confinement@gmail.com
Eh aku tak dapat apa-apa komisyen pun tau.Sharing is caring.

2 comments:

Asu said...

Thanks for sharing dear..mmg dok cari info psl confinement lady ni..

Asu said...

Thanks for sharing dear..mmg dok cari info psl confinement lady ni..