Saturday, June 30, 2012

Confinement Preparation- Postnatal Set Pilihan Kalbu

Hi there..Bila dah hampir menuju ke penghujung pregnancy ni, kepala mula runsing fikir yang bukan-bukan.Takut nak bersalin satu hal, tambah pulak takut tak boleh nak BF baby ni. Dan segala-segalanyalah. Badan mula penat especially bila kegebuan dan mencecah tahap melampau.Originally sebab before pregnant memang I gain weight.Sebab dah tau nak pregnant malas nak jaga pemakanan.Hambik kaw!!

Banyak betul benda yang tak touch lagi, salah satu benda tak setel is, set ketika berpantang.Yalah zaman dulu-dulu orang berpantang makan akar kayu je, zaman sekarang ni tak boleh plak nak telan air akar kayu.Jangan kata akar kayu, teh herba pun aku tak lalu.
Lalu khidmat pokcik Google sekali lagi di gunakan.Google sana and sini nak tengok apa yang sesuwei especially dengan budget. Banyak yang terdapat dekat market.Harga boleh tahan jugak, majority RM 200 ke atas.Masa pantang Zafran dulu guna produk Amway, siap masukkan dalam bil hospital tu. Memang ok jugak penggunaannya lengkap segala pilis, param, herba itu ini dan jugak untuk penjagaan dalaman.Ada jugak minyak telon yang sedap baunya untuk baby. Harga pun below RM 300.Tapi ada jugak few barang-barangnya tak habis di pakai especially param dan pilis.
But, this time rasa macam nak mencuba brand lain pulak.Almaklumlah, bukannya pantang hari-hari kan? Ewah, ni ayat nak sedapkan hatilah ni. Itu pasal google sana sini.
Tapi dalam banyak-banyak yang di usya terberkenan dengan Set Tanamera tu. Memang dah lama dengar, lepas tue kebetulan pulak kawan masa di UM, si Ummi Khalsum pun rupanya guna jugak set ni masa berpantang anak no -3.Masa mengoogle pun tengok review dari Red Mummy yang femes tu pun pakai Set ni.Hum, hati mulalah berteriak "Nak jugak"..Huhu tapi harganya RM 360. Set ni banyak penjagaan luaran, sebab takde pulak pil-pil jamu dalam setnya.
Di fahamkan jugak ada bau-bau spa dalam produk ni, yalah sebab main businessnya memang spa (dulu hampir juga nak ber spa di sana). Tambah pulak, bila beli set ni, boleh dapat services untuk confinement lady yang boleh datang ke rumah untuk massage dan sewaktu dengannya.Macam tertarik :)

Tapi punca utama yang paling aku tertarik ialah suka dengan Virgin Coconut Oilnya.Baca satu review minah ni dalam Majalah Pa&Ma.Katanya dia apply VCO ni pada bahagian 'bawah' beberapa minggu before due dan minum bila dah start nak sakit bersalin. Anaknya lahir 3.7kg tetapi tak payah pun doctor gunting-gunting.Wah, ini yang mengujakan ni.Takdelah kene menjaga sangat jahitan dekat bawah tu.Ops ngeri..
Barang-barang lain biasa sahaja, sama macam produk lain jugak.Cuma untuk kesihatan dalaman, terpaksalah carik brand lain.Sebab dalam set ni tiada jamu-jamuan ya bu..Nanti kena call tanya, boleh tak nak beli secara loose pack, meaning aku nak beli yang VCO sahaja.Boleh kot kan?
Dalam dilema, sudahnya nanti tak beli apa pun, makan Jamu Mak Dara je,sebotol RM 40 ringgit je rasanya.Gila save..

No comments: