Friday, April 20, 2012

Baldu Merah ku itu

Hah, entah kenapa memang peel ku ini setiap kali pregnant keinginan ke dapur membuak-buak. Setelah mencuba Tiramisu edisi khas birthday adik, kali ini tekak terasa-rasa nak makan Red Velvet. Pertama kali mencuba, maka resepi dan segala tunjuk ajar yang di terima masa ambik kelas Basic Cupcake tu kononnya nak applylah ni.
Maka pertama sekali bila nak buat kenalah pastikan bahan-bahan nya ada.


So mula-mula pastikan ayak tepung superfine ni bersama-sama dengan serbuk koko.Bahan asas seperti marjerin (113g) dan gula hendaklah di putar bersama-sama. Mengikut kata Puan guru gunalah marjerin yang dalam tin sebab kandungan airnya lebih tinggi.Kemudian bila dah sebati masukkan telur satu persatu.

Sediakan buttermilk (240ml susu campur dengan 1 sudu kecil cuka) kemudian satukan dengan pewarna merah dan kacau sebati hingga pewarna tidak berketul2.

Kurangkan kelajuan mixer, masukkan tepung berselang seli dengan buttermilk.
Kemudian masukkan pula 2 sudu besar serbok koko ke dalam mixer tu.Di dalam mangkuk kecil, satukan soda bikarbonat (1 s/k) dan juga satu sudu kecil cuka hingga berbuih. Tuang cepat2 ke dalam adunan kek dan kaup balikkan sebati. Masukkan pula pewarna yang sudah pastilah merah, nama pun Red Velvet kan. Kali ni guna Bright Red.Esen vanilla jangan dilupakan letak dalam 1 sudu kecil sahaja.


Ha dah warna merah nyah. Tuangkan ke dalam cup yang disediakan, anggaran jelah 2/3 dr bekas tu. Kemudian bakar dalam oven selama lebih kurang 20-25min. Make sure sebelum cupcake tu di masukkan dalam oven, oven tu memang dah di panaskan dulu dalam 20min.
Sementara tunggu cupcake tu masak boleh pulak buat cheese frostingnya.Senang je sebab hanya mix kan cream chese(125gm) dengan butter (1/2 cawan) dan juga icing sugar (1/2 cwn).Blend sampai lembut.Nyum nyum..

Kemudian decolah cupcake and..huhu.Disebabkan dekat kabinet den ni takde lagi sebarang bentuk nozzle pun.Maka begini jelah hasilnya.

Next time nak try deco cantik macam ni pulak.Eh cake stand ni takde dalam koleksi I lah.Cheh masuk dalam item mesti beli lah ni:)







No comments: