Saturday, March 17, 2012

Wanita dan....

Wanita dan .... wah intro seram seram sejuk gitu..

Di sebabkan on dalam bulan March ni ada Hari Wanita sedunia, ada beberapa perkara yang aku nak ngomel komen tentang kewanitaan.Di sebabkan umur dah agak banyak, makanya story pun berdasarkan peringkat umur ya.

Masa student masih tak terasa lagi, bekerja dan still single still ok lagi..When you get married and no child yet, still OK lagi...when it come to have kids that's another story..It doesn't mean that when you have  a kids it will burden you..No no no..Anak-anak adalah rahmat Tuhan yang tak ternilai. Cuma kerbertanggungjawaban tu dah bertambah di sana sini..mereka ni bagaikan memenuhi ruang-ruang kecil di sekeliling kita.
Kisah diri sendiri..
Pagi-pagi by 6.30 pg meredah kegelapan pagi..mula-mula merangkak2 dulu than barulah memecut di Guthrie Highway...sampai saja di Rawang halangan pertama di kawasan Garing (apesallah ada 4-5 school yang dekat-dekat?)..terus lagi memecut sampai ke sg choh..dekat sini boleh tahan jugak..selit-selit lalu di kg tradisi pulak..dah mulalah merangkak2 lagi sampai ke entrance perodua..just imagine berapa ribu umat yang nak masuk dlm perodua nak berkejar before 8.00am?
gedebak gedebuk bergaduh cari parking..lari lagi ke kantin sebat je apa sisa makanan yang ada berkejar touch in before 8.00..lebih kurang 7.57 baru dapat letak punggung kat kerusi...pukul 8.00 start kerja...purgh...tarik nafas

kerja ...kerja..kerja...macam-macam arahan dapat..at last 5.45 petang baru boleh jeling-jeling boss..eh aku nak balik awal..ops bukan awal ya On time...Ya, pada masa ini boss fikir, "cheh balik cepat, tak cukup kerja minah nie?"..yang aku plak menjawab dalam hati "eh aku nak g ambik anak pulak ya..ko lainlah semua harap dekat bini je"
dan aku terus cabut muka selamba..
Maaf saya tak mungkin boleh jadi macam boss dan macam yang lain yang boleh stayback until 10.00pm or 11.00pm.No no no..wanita ini pulang ke rumah dengan jiwa kental..bye bye boss...tanggungjawab ni sambung esok ya...kerja opis sampai mati pun tak habis.


Sesungguhnya ini salah satu pengorbanan wanita... dalam kondisi ini, anda akan di lihat oleh majikan anda yang anda kurang potensi untuk pergi lebih jauh dan kurang peluang dapat memegang jawatan yang besar2...

Kejar lagi.. kali ni redah tempat yang sama..the worst part dah sekian lama dah jalan ni construction tak selesai pun..Jalan yang di maksudkan jalan nak amsuk ke Tol Rawang tu...merangkak lagi..zas zas berjaya masuk plus dan masuk guthrie pulak...boleh layan lagu sambil tekan pedal 110km/j..nak tekan lagi nanti Viva melayang dengan aku sekali melayang...kereta kecik..so layan saja..

Sampai kawasan perumahan berkejar ambil anak, masa ni dah reach 7.00pm lebih kurang kalau tak jem melampau..kalau jem melampau di jalanan makanya 7.30pm baru sampai ya.
nanti anak plak "mummy jom g taman...lambat lagi Maghrib"...kesian punya pasal, heret juga kaki...sampai umah letak kaki jap..."mummy nak air, haus"...sekejap lagi "mummy, nak 'yak pulak"..layan lagi..tup tup dah kul 8.00 ..kejar nak Maghrib pulak..

Ini belum kategori kena masak...kesian anak sebab jarang dapat rasa air tangan ibu, tapi nak buat mcm mana..penat wo...kalau aku ni kerja half day gagah lagi..ok so dah excuse bab masak..ops tapi jangan lupa if ada baby kene prepare bubur nasi untuk dia ya..bubur baby tak di jual di Vichuda or sayang Salmah ya...

Siap membedal makan, kena tengok homework anak pulak..so far Zafran belum ada homework hari-hari melainkan bila cuti panjang..tapi kene juga tengok perkembangannya.So ibu/wanita ini jugalah yang akan tengok2kan kerja or progressnya..

tetiba saja dah malam..eh cepat tido semua...sementara nak tido, eh air masak takde pulak..jerang sekejap..jeling2 bakul baju waduh kok sudah tinggi isinya...takpelah..jeling habuk2 yang melambai2 "eh cik bedah, bila nak sapu sampah2 sarap nie"...huhu..

gedebak gedebuk dah kul 12.00mlm..baru dapat lurus kaki dan pinggang..kalau kene menjawab 'tanggungjawab' lain plak tak ke haru? bila plak nak selesai semua ni?
Owh belum cerita lagi sekiranya anak anda dah bersekolah dan anda kene prepare sarapan untuk dia ya..(owh jangan fikir lagi ya..kosongkan minda)

Bukan menidakkan Jobscope sang suami/functionnya..tapi sebenarnya menjadi wanita yang berkerjaya itu menuntut sesuatu yang bukan sedikit..Bersyukur jika anda ada en hasben yang paksa rela  membantu ...sekurang2nya ringan sikit kan? Tapi bukan semua jobscope dia boleh ambik alih..tapi kira oklah..: senyum sikit
Woman responsibilities now equal with man. Kerja pun kene kerja jugak sebab pendapatan kita boleh membantu untuk menampung perbelanjaan sesisi rumah..rumah pun kene kasi setel jugak untuk mencapai tagline 'rumahku syurgaku' tu...
sebab itulah ku katakan wanita dan........ kalaulah ada pil ajaib aku nak pil yang boleh jadikan aku Superwoman..hahaha

Terfikir juga nak ringankan beban dengan ambil pembantu rumah, tapi rasa macam rimas plak ada orang lain dekat dalam rumah.Purgh tambah plak pagi ni dengar di radio untuk dapatkan maid Indon sekarang bayaran minimum adalah RM 700 hanya untuk satu kerja sahaja? maknanya mengasuh anak sahaja RM 700, tak boleh buat kerja lain ya..memang tak pakai bibiklah aku.buat masa ini aku akan meneruskan perlumbaan di jalanraya..cuba untuk memastikan anak dapat di ambil tepat pada waktu supaya tak payah bayar kurang bayar OT pada nursery-mendapat gaji bulanan dr majikan atas sumbangan 8.00pg-5.45ptg..dan stuck dua atau 3 tahun lagi di gred sekarang...dan tidak lagi bercita-cita tinggi..


So apa conclusion entry merapu aku ni?

Cukup2lah dengan apa yang ada.:)
Entry aku ni memang tak ada unsur2 positive...

ops positive sikit di bawah..
"Ya Allah aku memohon kesempurnaan nikmat  pada segala perkara dan mensyukuri-Mu atasnya,sehingga Engkau redha dan sesudah redha itu lalu aku memohon kepada=Mu supaya memilih apa yang boleh dipilih dan dengan segala kemudahannya, bukan yang sukar lagi susah di lakukan."
Aku bersyukur dengan segala nikmat yang telah Engkau kurniakan kepadaku dan keluargaku.Jadikanlah aku orang yang bersyukur..





2 comments:

@tune® said...

syukran...syukran...
name ko pon syikin...

ade bau bau syukur disituuu

sheequeenzz said...

bersyukur@insaf sekejap jer tapi dalam masa yang sama membebel jugak..hihi