Tuesday, March 27, 2012

Tawar akan manis akhirnya

Selepas habis belajar aku dapat offer untuk kerja di TM dekat Bangsar. Nama jawatan cikai je Customer Service Executive..xper, aku bedal juga asalkan ada kerja and tak mahu memilih. Gaji pun kecil saja less than RM2K ok..takpe, ku gagahkan jua. Rupa-rupanya batch aku yang sama-sama masuk ni di tugaskan untuk jaga branch TMPoint..untuk yang tak tahu TMPoint ni mcm branch TM tempat org byr bil dan apply line telefon /streamyx /compalint dan sebagainya.
So first branch yang aku jaga is di Kedai Telekom Ipoh, Perak (time nie belum rebranding lagi). Yang kelakarnya nama jawatan Branch Manager okey..tapi in term of grading and gaji memang gaji executive.
Bila dah start rebranding aku berpindah ke TMPoint Sitiawan di perak juga. Just imagine masa tu umur 24 tahun ada bilik sendiri, kaca okey (yalah aku kan Manager) haha  dan staff ko pun kene panggil ko Cik Syikin ...even ada staff yang aku tengok sama umur ngan mak aku..takkan nak panggil makcik..so aku hormatkan dengan upgrade tittle dia jadik kak je..
Dekat Sitiawan aku menyewa di Manjung, memang rilex je kehidupan kerja dekat luar bandar ni. Mana ada jem beb, masuk kerja 8.30pg pukul 8.15 aku baru nak keluar rumah..hihi itupun sebab aku kan boss kene tunjuk contoh teladanlah katakan.
memang happening sebab boleh nak sarapan ikut suka hati kau lah..tapi bila di fikirkan balik kerja ni memang syok sebab ko kan Branch Manager..hihi glemer nyah, tapi gaji  kecik, kontrak plak tu,time tu plak tgh ura-ura nak merge Celcom ngan TM..sure staff baru ni Last In First Out..so aku pun berkira-kira untuk apply job lain. Main tekan je Jobstreet, tak sangka sangkut plak dekat Perodua.
masa tu di offer Production Planning and Control Executive..oklah kot planning je ni.sekali tak sangka plak kene masuk kilang.huhu hilang segala vogue mak masa pakai ala-ala korporat kat TM dulu nyah..

Masuk P2 (ni singkatan perodua ..panjang sangatlah pulak) kene masuk kilang yang mana aku responsible untuk manage area Casting, Machining dan Engine Shop (CMK).Dekat Casting ni tau-taulah baunya..kat Machining bau coolant memerikan aroma yang segar..haha
Di CMK ni warga kerja wanita ni memang boleh di bilang dengan jari kaki..haha semuanya jantan je dan budaya kerja memang lain..statement yang kuar dari mulut semua ganaz2 belaka...acik ni macam terkene culture shock sekejap sebab dok TM dulu banyak control and kepit suara (nak nampak keparat..haha)Lama-lama terus mak jadi otai nyah..mak pun jadik ganas jugak.
Alhamdulillah bonus P2 sepanjang masuk ni mantap2 belaka..asal nak berenti je bertahan sebab memang perlukan sangat2 duit bonus untuk setel hutang piutang, simpan untuk beli dan pindah umah baru. Tambahan plak bertahan dekat P2 sebab company en hasben dulu takde kemudahan medical untuk family.Tahan dan tahan lama-lama jadi tukun dekat sini.

Setelah sekian lama di PPC tetiba ada internal vacancy keluar.Time tu plak krisis ngan boss baru (malas nak story)..membuatkan aku apply jugak internal vacancy tu. Masa interview (eh internal p2 pun kene interview ok), aku je calon tunggul yang ada..Eh xde orang nak masuk department ni ke? jeng jeng jeng..Haha at last acik dapat jugak berpindah dari PPC ke Product Marketing Department ..kira jadik orang corporate ar sebab dah tak payah duduk plant lagi.
Product Marketing (PMD) ni kalau kat sesetengah tempat di panggil Product Planning or Product Development.Detail kerja entry lain ya..

Kira oklah dekat department baru.rasa macam pindah company jugak sebab dulu aku Perodua Engine Manufacturing Sdn Bhd tapi now Perodua Manufacturing Sdn Bhd..hahah poys jer..ingatkan nak bertahan lagi dekat sini, tapi lately ni penjajah-penjajah kat sini dah makin melampau..Banyak sangat NO sana No sini..yang boss melayu pun semua Hait Hait jer..bukan nak membela nasib pun.
Ok ke arah budaya kerja cemerlang ya...kene masuk by 8.00am sharp..Kalau lambat even seminit nama ko akan di 'broadcast' dekat ED..Lagipun memang ada 'pengawas-pengawas' bertugas yang akan jaga entrance nak masuk building okey...
No breakfast ya during office hour..pandai-pandailah korang carik port nak melantak ya...Boss Jepun aku memang tak kasi makan time opis tapi kitaorg senyap2 jugak makan..
Rehat plak 1.00pm (baru boleh angkat bontot ke kantin ya)..hahaha ada 'pengawas' plak tunggu dekat pintu kantin tau..serius aku rasa dah macam dekat sekolah...1.45pm kene ada balik dekat kandang masing-masing ya...punch in and out lunch hour pun ada 'pengawas' yang nak tengok...hum...dengar cerita plak sekarang nak di kuatkuasakan NO lunch at outside...tak boleh makan dekat luar???
Eh helo..if makanan kat kantin tu sedap+pelbagai..sedap gak tekak mak ni nyah..ni hari-hari turun dah boleh tau dah lauk apa...agak-agaklah..
Balik pulak 5.45pm..ko ingat boleh balik awal ops on time? Untunglah kalau boss tak jeling-jeling manja bila ko angkat bontot on time..
Jumlah keseluruhan masa bekerja lebih kurang [540min (ni dah tolak rehat 45min) / 60 minit= 9 jam] ..Mana ada istilah kerja 8 hours ma...
kesemua perkara-perkara bodoh yang berlaku ni menyebabkan aku dah rasa tawar hati, takda hati nak meneruskan kehidupan dekat sini. Yes dulu memang aku mengejar nama company plus bonus tapi lately ni aku rasa, itu semua tak penting lagi...Aku dah tawar hati

best kot kalau dapat kerja kat sini eik????

2 comments:

Hafiz Ismi said...

Huhu..
1st time baca luahan hati sebenar yg terbuku dihati ko.
Rilek.. Rezeki tuhan yg bagi.
Insyallah~

Unknown said...
This comment has been removed by the author.