Saturday, May 16, 2015

Baby baru- 2nd May 2015

3rd ZZA in da house
Salam semua….hihihi kabare semua? Muahahahahaha… tetibe je buat announcement.
Introducing our lil sweetie pie in da houz…saja nak buat surprise….tadaaaa.
It's a girl. Alhamdulillah normal delivery with episiotomy..

Moment#1
Mengandung untuk kali ke3 ni different dengan masa No 2..which masa no 2 tu I realize my body ni slow motion gitu…urin kotor, kaki bengkak le..tapi yang no 3 ni cargass sikit…Alhamdulillah…kalau ikutkan memang Allah bagi rezeki aku tak de morning sickness early of the pregnancy untuk ketiga-tiga anak ni…tapi bila dah hujung-hujung tu muatan berat kan.mulalah sakit pinggang bagai..tak boleh nak berdiri lama sangat and jalan jauh sangat..
My routine check-up kali ni tak pergi dah klinik gomen, sebab dah experience hassle masa Adrian hari tu, so I just pergi klinik biasa je check-up. Bila dah dekat-dekat tu barulah pergi check-up dekat O&G, I think that time around 30 weeks baru start pergi…hehehe…memang sempoi.

Barang baby dan preparation berpantang
Barang-barang baby pun actually tak banyak nak kena beli sebab dah inherited dari Adrian, but few items need to consider sebab barang tu dah rosak. Contohnya stroller and baby carrier. I’m thinking that if we buy these things I must sell it out after this sebab tak nak penuhkan stor rumah dengan barang-barang yang sudah tak nak pakai lagi. Yes of course rasanya cukuplah TIGA….We decided to buy those stuff after pantang lah…sebab rasanya takkan guna those things masa pantang..wah dah makin bijak gitew
As for myself persediaan berpantang pun biasa-biasa ajer..ambik pengajaran anak yang sulong tak payah dah nak beli yang one set tu. Beli yang mana perlu je sebab end up tak Berjaya pun nak habiskan semua barang-barang tu. So apa aku beli?
Kali ni aku beli tungku dan sarung tungkunya sekali. Aku rasa it is one of the most important part hokay kalau nak berpantang seorang diri. AKu pernah experience guna tungku sungai yang di bungkus dengan daun-daun mengkudu bagai, tapi kalau jenis ada orang yang boleh siap-siapkan tungku tu dekat ko hari-hari takpelah jugak kan….
Masa anak sulong bolehlah laki tolong buatkan..pagi-pagi dulu sebelum pergi kerja Mr Roy akan siap-siap bakarkan tungku….bila dah start berderet, maka jawapannya…lu pikirlah sendiri…mana nak tengok tungku ngan anak yang ada lagi.

Hihi…Anak no2 lak aku tak bertungku pun…sebabnya Malas and aku pun czer..so konon-konon cuakler nak bertungku bagai…Jangan malas-malas ya adik-adik, badan nak pakai lama…ahkak dah insaf ni.Walau anak dah 3 baru nak beli tungku ni, tapi takpe, nanti aku nak jual le balik sebab lepas ni aku dah tutup kedai.
Pastu sebab rasa masa pantang sure rasa tak berapa nak wangi dengan darah nifas bagai , makanya mandian herba adalah sangat penting. Kalau guna amway pakai satchet je..campak dlm air panas senang cerita….pantang no 2 aku try beli jenis yang daun-daun kering kalau tak silap cap Jamu Mak Dara tu…purgh tak habis pakai sebab leceh lepas mandi yang daun-daun herba tu menyepahkan lantai bilik air. So, my advice betterlah pakai yang sachet je…habis cerita.Lainlah korang ada orang yang boleh tolong kemaskan toilet setiap kali lepas mandi.Tapi kan bau dia tak kuat sangatlah..tak macam Amway..ke sebab air aku sebaldi?HikHik
 
Additional item aku beli jugak Brown Soap Tanamera untuk hilangkan daki-daki di badan. RM 15 sebuku. Yang ni best..menyental daki-daki dengan jayanya

Alhamdulilah rezeki, adik aku nak sponsor set bersalin Anugerah.So kira adalah set yang untuk minuman macam ubat periuk, gamat dan manjakani untuk kegunaan dalaman. Untuk luaran dia ada lotion yang wangi dengan bau apple pastu ada pilis yang dah di modenkan so dia dalam bentuk minyak.

Next I'll share my experience bersalin di DEMC pulak ya....

No comments: