Monday, April 01, 2013

Ke arah pemakanan seimbang

Mummy yang teruja. Seiring dengan ketuaan (baca betul-betul) ni, aku dah mula sedar dari lamunan eceh…Haip cerita betul-betul boleh? Okey macam nie.Lately ni aku punya semangat Kemummyan makin meningkat.Rasa macam nak bagi semua yang terbaik untuk anak-anak..Bila makin banyak membaca, baru realize yang banyak kekurangan selama ni.
Macam aku cerita sebelum ni, aku tak tau pun 4 days rule masa nak introduce solid food to baby.Aku main belasah jer dulu. Dan aku pun tak tau aku boleh jimatkan masa dengan puree preparation. Homemade cooking memang ada aku buat jugak.Bubur bodoh-bodoh jelah.
Bila Zafran dah besar aku bagi je makan.But aku tak pernah bereksperimen towards his food..Aku tak pernah tengok balance tak protein ke sayuran ke buah-buahan ke. Aku tak pernah deco food cantik-cantik dekat Zafran masa tu.Huhuhu..sedihnya bila di ingat-ingat balik..
Blogwalking telah menyedarkan aku bahawa banyakkkkk kekurangan aku selama ni. Yang lepas biarlah lepas, now bukak buku baru. That’s why masa Adrian ni aku memang a bit more memilih and lebih more interested nak give the best as what I can. Maybe still not too late for Zafran kot.
First thing, aku masuk forum dalam FB: Homemade Solid Food For Baby (walaupun kekadang ada yang over but sometime the content is good too). So from there aku belajar how to prepare puree, what food yang boleh di berikan kepada baby according to age.How to stock our puree and so on.
Then I bought a book, yess it’s inspired me to work harder to give the best. Teruja is all I can say.
My next step is to collect bento set yang chomey-chomey and kawaiiiiii gitew. Aku akan CUBA untuk merajinkan diri buat food deco macam ni even aku bukanlah kreatif sangat orangnya. Tapi aku akan belajar.Ya akan belajar.Doakan Mumy Queen ya.


2 comments:

ambrynaa said...

ala tomey2nya...x terlambat lagi syikin. Good luck bebeh!
bento comey2 tuh banyak kat Daiso.
Selamat shopping! hehehhe

sheequeenzz said...

tu lah kak ina...selalu nampak yg kawai kawai gitu kt denso tp selalu pikir sempat ke nak buat...huhuu