Wednesday, March 06, 2013

Adrian dan Eczema

Sedih sedih bila lama kelamaan kulit anak Mummy yang gebus itu terkena satu penyakit kulit yang biasa di alami oleh kanak-kanak or bayi. Mummy and Daddy dah bawa Adrian ke KPJ Damansara untuk berjumpa dengan Specialist Dermatology Paed, Dr Marziah, tapi dah hampir sebulan takde apa-apa perubahan, malah bertambah teruk.Masa 1st appoinment Dr Mardziah bagi kami Physiogel untuk mandian dan pelembap.Termasuk Cream Cerradan dan juga Hydrocortison.Tapi memang non of it yang effective pada Adrian.

Pada asalnya eczema tu menyerang area kaki sahaja now dah nampak effect dekat muka pulak especially dekat pipi dan belakang telinga.
Apa itu penyakit Eczema?
Penyakit eczema adalah merupakan masalah penyakit kulit yang biasa dialami oleh kalangan bayi terutama pada kalangan bayi berumur antara 2 – 6 bulan. Salah satu daripada jenis penyakit eczema ialah “Atopic Dermatitis.”

“Atopic” adalah merupakan masalah genetik yang akan menyebabkan daya tahan mekanisme pesakit menjadi abnormal serta kemudiannya mencetuskan simptom “oversensitivity.”
Walaupun keadaan biasanya akan bertambah baik bila bayi mencapai umur 6 tahun, terdapat kemungkinan masalah penyakit kulit eczema berkekalan sehinggalah dewasa akan berlaku.
Meskipun penyakit ekzema bukanlah penyakit yang berjangkit, penyakit kulit ekzema masih merupakan penyakit yang komplikasi yang sering menyebabkan masalah keresahan dan ketidakselesaan kepada pesakit.

Apa faktor-faktor yang menyebabkan eczema ini boleh berlaku?
Faktor-faktor Dalaman (Fizikal)

• Ahli keluarga yang mempunyai sejarah yang mengalami penyakit eczema, asma atau allergi rhinitis. Yes, Daddy memang ada sejarah kulit sensitive.

• Perubahan emosi yang ketara seperti keresahan dan stress-Yang ni rasanya bukan punca untuk Adrian.

• Pemakanan dan minuman seperti alkohol, makanan tenusu, gandum, telur, makanan laut, pengawet dan pewarna makanan.- Faktor yang ini tak pasti sebab now Adrian Cuma minum susu jer... tapi tak taulah sebab Mummy dia main belasah je makan itu ini kan

Faktor-faktor Luaran (Persekitaran)

• Bahan-bahan iritasi: Asap rokok, bahan-bahan kimia, cuaca yang terlalu panas dan lembap atau di sebaliknya.

• Alahan (Allergens): Sabun, syampu, serbuk bahan pencuci, kosmetik, kulat, debunga, haiwan peliharaan dan hama habuk rumah (house dust mites).
So Friday 1st March, again Daddy and Mummy ambil cuti half day untuk hantar Adrian follow up dengan Dr Marziah di KPJ Damansara.Bagitau pada doc, yang dia memang tak sembuh pun, susah nak tidur malam, which is until at this time kami kena bedungkan dia waktu tidor sebab dia asyik mencakar sana sini.Habis berdarah-darah kepala.
Kali ni Dr Marziah ni bagi cream yang ada steroid, which is kuat sikit dari ubat yang sebelumnya ni. Dan jugak kami buat blood test untuk identified any food yang akan mendatangkan allergik pada Adrian.
Dr. Marziah macam cuak nak ambik darah Adrian, sebab katanya tangan Adrian ni gebusss, so nampak gayanya again kena dapatkan khidmat Dr Bius, Dr Razak untuk ambil darah Adrian.
Melalak-lalak Adrian masa kena ambik darah, tapi rasanya bukan melalak sebab sakit sangat tapi more to geram sebab kami bedungkan dia.Mummy tak candid gambar masa ni sebab tengah dok sibuk pegang tangan and kaki dia.Huhuhu.
Lagi 2 weeks akan dapat result blood test, we'll see ada tak apa-apa yang Adrian allegik with dan yang pastinya Mummylah tu yang kena pantang sebab Adrian still BF.Uwak...

3 comments:

ambrynaa said...

Kesiannya Adrian..
semoga baby cepat sembuh. Mummy banyak bersabar yer!

sheequeenzz said...

Hihi k ina Alhamdulillah lps follow up tu dia dah ok kt muka ar.tp kat betis ada sikit2lgk..
Doc bg ubat yg kuat sikit brlah nmpk effect.cubalah bg yg kuat terus kan senang.huhu
Tp still kena berjaga-jaga jugak lgk.

fiza said...

salam sis,bole sy tau brp kos wat blood test kt kpj..n mcm mn sis cntrol eczema adrian coz nmpk mcm dh ok
..tq