Monday, May 07, 2012

Pavlova yang sungguh so sweet..Mini version

Pernah makan? Pavlova ini memang secara umumnya bukanlah kuih traditional Melayu.Nak menyebutnya pun dah ala-ala tergeliat gusi.Ramai yang memperkatakan tentang dessert ini.Malaysia ni memang terbuka bab-bab makanan ni.Menerima menu orang luar seadanya.
Jadi tekak mula menyebut-nyebut.Tangan tak sabar-sabar dan pegang mixer, maka ku cari bahan-bahan untuk membuatnya.Semalam hari Ahad hujung minggu yang indah, operasi di mulakan.

Pastikan ada bahan-bahan seperti di bawah:
4 biji putih telur
160gm gula castor
1/2 sudu kecil esen vanilla

Untuk topping
200ml whipping cream
1/2 sudu kecil esen vanilla
1 sudu besar gula castor
Buah-buahan yang masam (kiwi,strawberry)

Cara nak buat mudah aje:
1. Pastikan putih telur di putar dengan kelajuan yang tinggi. Sambil putar boleh masukkan sedikit demi sedikit castor sugar tu. Masukkan juga esen vanilla
2. Putar sehingga bertanduk (bila terbalikkan mangkuk tu isinya tak terbalik), kemudian tuang di atas baking sheet yang dah disediakan atas dulang pembakar.Design ikut suka sebab tiada rules dalam decoration pavlova ni.Kali ni buat yang kecil kecil a.k.a Mini Pavlova.
3. Bakar dalam oven 120c selama satu jam.Lepas masak tinggalkan dulu selama lebih kurang 30 min.Sementara tunggu pavlova di bakar, pukul bahan-bahan untuk topping sampai kental.
4. Selepas selesai , hiaskan dengan topping dan juga buah-buahan. Disebabkan memang tak creative,inilah hasilnya.Tidak mengapa sebab untuk tokak den dan ahli keluargo jer. ;)
Gambar yang di tempek dekat bawah ni hasil tangan orang lain ya.Purgh..Tapi apapun berbangga dengan hasil tangan sendiri ok.Siapa pun anda sila berikan ucapan tahniah untuk diri sendiri atas daya usaha dan kerajinan.(mode:pujuk diri sendiri)

No comments: