Tuesday, July 08, 2014

Ayam Salai, Itik Salai dari Gemencheh...terbaik dari ladang



Haha tajuk tak hengat. Okay nak story sikit tentang Ayam Salai. Kalau sesiapa yang selalu pergi area Negeri Sembilan macam Kuala Pilah , Jelebu ke mesti ada jumpa orang jual Ayam salai , itik salai, ikan keli salai, daging salai…hihi.  Yang specialnya daging-daging ayam or itik ni kalau di salai memang membangkitkan aroma kalau di masak dengan Masak Lemak Cili Api memanglah mengancam jiwa dan raga tau.
Lagi sedap daripada yang biasa kita masak tu tau.Bagi yang tinggal berdekatan Gemencheh, Gemas, Sungai Dua ke Felda Jelai ke bolehlah mendapatkan Ayam or Itik Salai especially untuk musim perayaan ni.Boleh cuba rasa keenakkannya melalui Pak Din Salai. Bukan setakat salai menyalai je, ayam kampong and itik segar pun ada. Kiranya ini perusahaan keluarga lah ni.

Tapi susah jugak nak jumpa ayam or itik salai dekat area Klang Valley ni kan, boleh jugak tanyakan dia kalau weekend maybe boleh di usahakan especially kalau dalam quantity yang banyak.Kiranya boleh bawak dari Gomoncheh ke KL gitewww.
Cuba jangan tak cuba..

1 comment: