Wednesday, March 19, 2014

Home Organization Project- Introduction.

Projek 5S dah tamat. Kalau sesapa yang biasa dengar term-term ni sure tau. 5S ni memang amat di tekankan dekat company aku sekarang ni. Gila ar memang menjadikan aku ni seorang yang tersusun 'over'. Tapi actually kebanyakannya adalah wayang semata-mata, dalam erti kata lain bila nak audit baru nak buat. Tapi ...eh berapa tapi da....looking at it, sebenarnya banyak kebaikan 5 S ni. Untuk mengingatkan meh sini akak bagitau
S= Seiri = Sisih... So buanglah mana-mana yang tak patut tu. Barang yang lepas jangan di kenang...
S = Seiton = Susun... susun kemas-kemas... ikut kategory dan labelkan.
S = Seiso = Sapu dah susun tu sapu bersih-bersih
S = Seiketsu = Seragam..susun secara seragam.. kalau balang spice susunlah dengan balang spice je, jangan pulak tetiba celah-celah rak spice tu ada pulak kapur kasut.
S = Shitsuke = Sentiasa amal... so lakukan secara berdisplin..
Dalam banyak-banyak S ni yang sisih and susun tu aku rasa susah sikit. Sisih sebab ambik masa nak tengok balik.eh perlu ke dokumen ni? Kalau nak susun pulak nak kena seragamkan dia..so kalau report A susun dalam group or category dia.
Actually aku rasa nak mula terapkan sikit-sikit elemen ni dekat rumah. Bukan apa, senang sebab bila dah organize barang-barang mudah nak carik.
Takdelah ayat-ayat " Mummy, kat mana ni? letak kat mana eik?"
Hadoyai, macam ahkak boleh ingat semua benda.Hari biru.

Jadi dengan menggunakan khidmat Pokcik Google usya sana sini and I found out tak ramai yang update or news tentang home management ni dekat Malaysia.Kalau Mat Salleh memang banyak ar... Good also to know. So, aku memang nak save all the picture which I think can be implemented in our home.

Ok beb, nanti aku update pulak next step ke arah mengamalkan 5s dekat rumah ya.
 

No comments: