Monday, November 18, 2013

I Love Dessert

I really do love cooking.Macam ada kepuasan yang tak dapat di gambarkan.Cheh poyos sangat tu bunyinya hokey.Tapi dalam banyak-benda aku memang layan Western dan desserts.Tapi kalau bagi ratio 60% will go to passion of desserts....Ok aku ni memang suka sangat layan Asian Food Channel 703 and sometime 707 jugak. Don't have specific chef yang aku admired tapi aku suka tengok how they cook.Anna Olson pastry chef dulu rancangan dia Sugar, now Fresh with Anna Olson. Chef Michael dengan rancangan Chef At Home.Suka tengok dia masak sangat kemas dan bersih.Aku admired dengan store makanan dia.Bertingkek-tingkek spice and ingredients dalam balang kaca.Aku simpan balang kaca konon nak tiru macam dia.Haha hampeh sebab aku takde dapur besar nak buat store untuk makanan jer.Jamie Oliver aku suka tengok dalam 15 minute meal tu.Kalau aku memang 15 minute baru nak siapkan bawanglah, bersihkan ikan lah.Huhu.
Dulu pun mak pernah ada bakery.Dia berniaga lepas bersara dari kerja gomen.Aku tolong-tolong kat kedai especially time musim orang kawin.Memang pengsan nak buat.Tapi seronok!! Malangnya bisnes tak bertahan lama atas sebab-sebab yang tak dapat di elakkan.Tapi rasa cinta tu tetap ada.Kadang-kadang aku sanggup laburkan duit pergi kelas baking.Cake in jar...cupcakes...and yang terbaru talam.Kalau tak g kelas aku akan godek resepi dari internet dan cuba.Resepi memang ada, tapi kalau tak kena gaya memang tak menjadi.Bukan sekali buat terus jadi.Kadang-kadang berjaya, kadang-kadang terpaksa buang jer sebab tak layak untuk masuk dalam tekak.Ia bukan perkara mudah.Jadi aku kena rajin practice...dan melantik tikus-tikus eksperimen untuk berkhidmat dengan aku.Sanggup???hehe
##Mode tak sabor nak membaking setelah sekian lama plug rosak.

No comments: